Olvastam egy jó kis cikket – a Varázsbetű (www.varazsbetu.hu) jóvoltából – úszás – diszlexia viszonylatában, amit szeretnék most Veletek megosztani.
Az úszás a legegészségesebb sportok egyike, úszómozgás közben dolgozik a legtöbbet az izom. Lehetőleg minél több időt legyetek víz mellett, akár a nyáron a strandon, akár ilyenkor az uszodákban!
Az érzékletek fejlődése
Az ember ősi késztetése a világ megismerése. A csecsemő születésekor belecsöppen egy ismeretlen világba. Ép érzékszervei és idegrendszere, egyre nyiladozó értelme és természetes kíváncsisága arra ösztönzi őt, hogy megtapasztalja, megismerje szűkebb, tágabb környezetét. A környezetből érkező ingerek szinte csalogatják a csecsemőt a tapasztalatszerzésre. Lényeges tehát, hogy ebben az időszakban ingerekben gazdag környezetet biztosítsunk számára.
Ahogy a csecsemő mozog, forgolódik, rugdos, úgy a látási, hallási, mozgási és tapintási ingerek révén egyben tanul is, fizikai és mentális képességei fejlődnek. Alakul és fejlődik testsémája, testtudata, nagy mozgásai, finom mozgásai, koordinációs képességei, egyszóval azok a tanulási képességei, amelyek az iskolához szükséges tanulási teljesítmény elérését teszik lehetővé.
A tanulási problémák (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) hátterében gyakran a mozgási és az érzékelési tapasztalatok hiánya áll.
Mozdulj!
Az a gyerek, akit szülei túlságosan védenek, ügyetlenebb marad, és esetleg tanulási problémái is lehetnek hiányos testképe és fejletlen érzékelése és mozgása miatt. A tanulási zavarok megelőzésében a kulcsfontosságú feladat a sokrétű mozgásfejlesztés.
A kisgyerek ruházata legyen minél könnyebb, hogy szabadon mozoghasson, jó időben, veszélytelen helyeken hagyjuk mezítláb járkálni. Másszon minél többet padra, székre, fára és mászókára. A térbeli viszonyok megismerésére is a mozgás a legalkalmasabb, az egyensúly-gyakorlatok pedig növelik a koncentrációs képességet is.
Az egyensúly-gyakorlatokon kívül igen hasznos mindenféle mozgás, forgás, a sportok közül az úszás.
A víz tulajdonságai és élettani hatásai
A víz a levegőnél sűrűbb közeg, ezért jelentős ellenállása van. A vízben való mozgás a szokásosnál nagyobb terhet jelent az izomzatnak, a szívnek, a keringési rendszernek, a tüdőnek, ettől pedig fejlődnek, erősödnek. A vízben való mozgás segít az allergia és az asztma megelőzésében, de az immunrendszer működése is hatékonyabbá válik.
Az úszásra alkalmas víz hűvösebb, mint az emberi test, összehúzza a vérereket, és felgyorsítja a véráramlást. Ez – párosulva az erősebb szívműködéssel, javítja a végtagok vérellátását.
Az úszás hatásai
A víz ingerek sokaságát biztosítja a gyermeknek, teljesen más élményt biztosít, mint a szárazföldi mozgás. Megváltozik a látás, és a hallás, másképp kell mozogni. Az ízületek és az izmok szabadabban hajlanak, ellazulnak. Más a tájékozódás, és a tapintás is, mint a szárazon. Gyermeked több és más mozgásélménnyel gazdagodik, finomodik a koordinációja, javul az egyensúlyérzéke, ügyesedik, kialakul és fejlődik a vízérzékelése.
A vízben fejlődik gyermeked mozgása, értelmi képességei, ügyesedik, képessé válik mozdulatainak összehangolására, bonyolultabb cselekvések kivitelezésére. Gyermekeddel való kapcsolatod is erőssebbé válik a közös élménynek köszönhetően. Ráadásul még az étvágy is javul.
Hidroterápia
A vizet a felhajtóereje és kellemes simogatása alkalmassá teszi arra, hogy gyermeked itt sajátítsa el a nagymozgásokat. A kicsik formálódó idegrendszerének fejlődése szempontjából fontos a fülben elhelyezkedő egyensúlyszervnek a működése. Az egyensúlyszerv az agy számos területével áll kapcsolatban, így a test helyzetének megváltozása a teljes idegrendszer fejlődését segíti. Ezért szeretik annyira a kisgyerekek, ha hintáztatják, pörgetik, forgatják, dobálják őket, és ezért szeretnek annyira lubickolni.
Vannak gyerekek, akik növekedésük idején a mozgásfejlődés fontos mozzanatai közül egyet vagy többet kihagytak, például nem kúsztak, felülés nélkül azonnal felálltak. Ezek nélkül a finom mozgások kiépülése, a rajzolás és írás, és sok, mozgásra épülő mentális tevékenység, pl. az olvasás készsége is csorbát szenvedhet.
A hidroterápia alkalmazható olyan gyerekeknél, akik nem teljesen iskolaérettek, koncentrációs képességük, monotónia-tűrésük kisebb, nehezebben illeszkednek be társaságba. Segíthet diszlexiás, diszgráfiás gyerekeknek is.
Fejlesztő gyakorlatok a vízben
A gyakorlatok egy részében a gyerekek passzívan vesznek részt. Az oktatók úgy mozgatják őket a vízben, hogy a helyzetérzékelő szervrendszerük a megfelelő ingereket kapja. Természetesen vannak olyan gyakorlatok is, amikor a gyerekek már maguk is mozognak. Később egyensúly-fejlesztő és szem-kéz koordinációs gyakorlatok következnek. Az oktatók – akik magukat vidáman vízibohócoknak nevezik – a ritmikus mozgásokat mondókák elmutogatásával tanítják meg, amibe aztán a gyerekek is bekapcsolódnak. A komoly módszertani háttér tehát nem jelenti azt, hogy a foglalkozások ne lennének nagyon is szórakoztatóak.
A foglalkozások állandó részét képezik a különböző légző gyakorlatok is. Talán meglepően hangzik, de sok gyereknél a helyes légzést is tanítani kell. Ez nemcsak a beszédkészséget, de még az olyan vegetatív működéseket is segíti, mint például az emésztés.
Szem-kéz koordináció fejlesztése a Varázsbetűvel
A mozgás-kivitelezés és a vizuális ingerek összekapcsolása egy magasabb fejlettségi szintet kíván a gyermektől. Látja az adott tárgyat, képet, és megpróbálja elérni, megfogni, vele cselekvéseket végezni.
A Varázsbetű Programcsalád használata közben gyermeked a monitoron lévő képeket, betűket, szavakat próbálgatja az egér segítségével mozgatni, helyezni, rendezgetni, így fejlődik szem-kéz koordinációja is. A billentyűzet használatához pedig elengedhetetlen a kéz ujjainak finommozgása. Számítógépes szoftvercsomagunk komplex fejlesztést biztosít a számolási, olvasási képességek javításán túl a grafomotoros fejlődéshez is. Ha az eszközhasználat már jól megy, gyorsabbá válik a feladatvégzés, több sikerélményhez juthat a gyermek.
A Varázsbetű Programcsaládot ingyenesen kipróbálhatod! Töltsd le innen!